BAL KREŚLARZY
- 19
- grudnia 2025
spektakl wokalno-aktorski oparty na twórczości Stanisława Staszewskiego
19 grudnia 2025, piątek, godz. 18.00
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp wolny
- scenariusz i reżyseria – dr Ewelina Pietrowiak
- fortepian – mgr Jakub Onasz
wykonawczynie:
członkinie Musicalowego Koła Naukowego „Śliska błyskawica”
- Alina Chybalska – Krysia
- Zuzanna Glądys – Ela
- Julia Maszczak – Teresa
- Maria Majewska – Stefa
- Kornelia Paszyńska – Wanda
- Joanna Polkowska – Grażyna
- Michalina Przybyłowska – Irena
piosenki Stanisława Staszewskiego wykorzystane w spektaklu:
- Inżynierowie z Petrobudowy
zespół - W czarnej urnie
Zuzanna Glądys, Joanna Polkowska - Kołysanka stalinowska
zespół - Notoryczna narzeczona
Julia Maszczak, Maria Majewska, Alina Chybalska
zespół - Dziewczyna się bała pogrzebów
Zuzanna Glądys, Julia Maszczak, Michalina Przybyłowska, Alina Chybalska - Knajpa morderców
zespół - Latający Holender
Michalina Przybyłowska, Maria Majewska, Joanna Polkowska
Zuzanna Glądys – trąbka
O SPEKTAKLU
18 grudnia 2025 roku mija setna rocznica urodzin Stanisława Staszewskiego: architekta, poety, barda lat 60.; prywatnie – ojca Kazika Staszewskiego z zespołu Kult, urodzonego – nota bene – w Pabianicach pod Łodzią.
W latach 90. Kult poświęcił dwie płyty: Tata Kazika i Tata Kazika 2 utworom Staszewskiego (ojca), aranżując je i na nowo interpretując.
Spektakl „Bal kreślarzy” (nazwa wydarzenia pochodzi od tytułu jednej z piosenek) ma na celu uczczenie setnej rocznicy urodzin barda i przypomnienie jego oryginalnej twórczości. Do programu wprowadzono elementy piosenki aktorskiej oraz pracy nad wierszem. W scenariuszu znalazły się między innymi takie piosenki jak: W czarnej urnie, Notoryczna narzeczona, Knajpa morderców czy Latający Holender.
Spektakl „Bal kreślarzy” to szansa na kolejną interpretację piosenek i wierszy Stanisława Staszewskiego – nie w duchu wspomnień, lecz w duchu nowego performansu społecznego. W jego tekstach można odnaleźć bowiem czarny humor, bunt i lirykę, które świetnie rezonują z dzisiejszymi pytaniami o autentyczność, wrażliwość i cenę kariery.
Muzyka Staszewskiego – oryginalna mieszanka chanson, kabaretu i ballady, daje wykonawczyniom szerokie pole do interpretacji emocjonalnej – od groteski po czystą poezję.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa.
